Activitats extretes i adaptades de: Arànega, S.; Guitart, R. Fills autònoms i responsables. Barcelona: Graó, 2005.
FEINES DE CASA:
Tots els membres de la família ens podem plantejar d’elaborar junts una llista detallada de les tasques domèstiques que s’han de fer a casa:
•Fer net la casa (garnar, llevar la pols...).
•Fer net la seva habitació.
•Fer el dinar.
•Posar taula i llevar-la.
•Escurar els plats i col•locar-los al seu lloc.
•Arreglar les coses que es fan malbé.
•Anar a comprar.
•Etc.
La llista ha de tenir una primera funció de presa de consciència de les tasques que comporten la convivència i el funcionament adequat d’una casa, com també analitzar qui les fa, si tots els membres de la família hi participen i si la feina es reparteix de manera equitativa.
A partir d’aquí, s’establirà la freqüència amb la qual és necessari realitzar cada tasca, i entre tots els membres de la família decidirem qui es responsabilitzarà de cadascuna, incloent-hi els fills i filles.
S’elaborarà una llista amb les feines decidides, les persones encarregades de fer-les i la freqüència amb la qual s’han de realitzar.
La llista es penjarà a un lloc visible perquè totes i tots recordem la que ens pertoca a cadascú.
ELS ANIMALS DE COMPANYIA:
Si el nostre fill o la nostra filla ens diu que li agradaria tenir un animal, podem reflexionar amb ell o ella de la manera següent:
•L’animal, estarà bé a casa?, hi té prou espai...?
•Quines cures necessita: donar-li menjar, rentar-lo, netejar l’espai on té el jaç, passejar-lo, jugar-hi...?
•Quants anys viurà? Estarem disposats a tenir-ne cura durant tot aquest temps?
•Què en farem durant les vacances?
•Si en comprem un, de què s’encarregarà el nostre fill o la nostra filla? És necessari que algú més tingui cura d’algun altre aspecte?
•Què li implicarà al fill o la filla tenir cura de l’animal: temps, aprendre alguna cosa...?
Aquestes reflexions han de fer-se amb la intenció d’ajudar l’infant a adquirir consciència del que implica tenir un animal a casa, les atencions que necessita i les responsabilitats que s’adquireixen. Segons l’edat del fill o filla o les habilitats que tengui, hi haurà algunes responsabilitats que no les podrà assumir.
També haurem de plantejar les conseqüències que patirà l’animal si no compleix amb les seves responsabilitats. Què li passarà a l’animal si no el rentes, si no el treus passejar, si no li dones el menjar...? Què haurem de fer aleshores?
Si es decideix comprar l’animal, podem ajudar l’infant a complir les seves responsabilitats suggerint-li pautes o hàbits que li ho facilitin: “El podràs treure a passejar antes d’anar a l’escola, quan tornis... li podràs donar menjar quan...”.
dissabte, 16 de febrer del 2008
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada