dissabte, 30 d’agost del 2008

COMPETÈNCIES BÀSIQUES

El currículum escolar s’ha anat engruixint amb els anys. De cada vegada s’hi han afegit més continguts sense que s’hagi reflexionat entorn a la seva reducció o selecció, com si els alumnes haguessin d’acumular cada vegada més informació.

A partir de les competències bàsiques es pretén que es faci un esforç per tal de fixar-nos en allò que és essencial per a la vida dels alumnes com a ciutadans, és a dir, aquells aprenentatges que es consideren imprescindibles per a poder viure de forma plena a la societat. Aquests aprenentatges no tenen tant a veure en acumular i reproduir informació sinó més bé en saber-la seleccionar, organitzar i interpretar. En ser capaç de convertir aquesta informació en coneixement a partir de la interacció amb els altres i saber-la comunicar de manera eficient. En definitiva, en dotar als alumnes de les eines i estratègies per tal que puguin continuar aprenent en aquest món complex de manera cada vegada més autònoma i siguin capaços d’actuar-hi per a millorar-lo convivint amb els altres.

D’aquesta manera les competències bàsiques es poden definir com el conjunt de coneixements, habilitats i actituds que tota persona ha d’aprendre per a realitzar-se a nivell personal, exercir la ciutadania activa, incorporar-se a la vida adulta de manera satisfactòria, i ser capaç de continuar aprenent al llarg de la vida.

El Ministeri, a partir de les propostes de la Unió Europea, ha seleccionat 8 competències bàsiques que són les següents:
1. Competència en comunicació lingüística.
2. Competència matemàtica.
3. Competència en coneixement i interacció amb el medi físic.
4. Tractament de la informació i competència digital.
5. Competència social i ciutadana.
6. Competència cultural i artística.
7. Competència per aprendre a aprendre.
8. Autonomia i iniciativa personal.

Aquestes competències s’han de desenvolupar a partir de totes les àrees o matèries, fent una feina de reflexió entorn a què aporten a cadascuna de les competències.

I com es desenvolupen aquestes competències? Es desenvolupen trobant lligams entre els continguts de les àrees o matèries i la realitat. S’han de proposar activitats d’ensenyament-aprenentatge vinculades a situacions reals (o simulades) amb les quals es troba o es trobarà l’alumnat al llarg de la seva vida. D’aquesta manera establirà lligams entre els continguts dels diferents àmbits de coneixement, ja que les situacions reals així ho demanen, i veurà més sentit a tot allò que està aprenent perquè tindrà una relació estreta amb el que viu.

Per als docents la incorporació al currículum escolar de les competències bàsiques ens ajudarà a:
- Fixar-nos en aquell coneixement més fonamental per al desenvolupament de l'alumnat.
- Tenir una mirada més interdisciplinar, ja que el coneixement massa fragmentat per àrees o matèries no ajuda a resoldre situacions complexes (com els problemes de la vida real), que és el que volem que aprengui l’alumnat.
- Replantejar-nos les activitats a l’aula de manera que els i les alumnes aprenguin a aplicar els coneixements a situacions noves (reals o simulades), i també que afavoreixin el desenvolupament d’una major autoregulació dels aprenentatges per tal de ser més autònoms aprenent.

Aquesta nova mirada implicarà trobar espais i temps als centres educatius per a permetre la reflexió de l’equip docent sobre:
- Què són les competències i què impliquen a nivell de programació i d’avaluació.
- En què contribueixen les diferents àrees en el desenvolupament de cada competència.
- Què hem de conservar del que esteim fent a l’aula, què podríem modificar, i què hi podríem afegir.

En definitiva, les competències bàsiques ens ajuden sobretot a replantejar-nos les finalitats de l’educació (el “per a què”) i les maneres d’ensenyar i avaluar (el “com”).